En ny bro, i en bättre miljö.

Uppsala bygger om Flottsundsbron över Fyrisån.

Den gamla Flottsundsbron hade nått sin tekniska livslängd och måste bytas. Samtidigt som ny Flottsundsbro ska byggas görs omgivningarna runt bron om till rekreationsområde. Arbetet löper över tre år med påföljd att de 5000 bilar som dagligen passerar över bron ofrånkomligen påverkas av köbildningar och avstängningar. De boende oroar sig för störande buller. För att inte skapa kaos och ilska krävs det fortlöpande information  – i närområdet och för Uppsalaborna i stort.

UPPDRAG:

Spider Stockholm fick i uppdrag att före, under och efter byggtiden, informera Uppsala kommuns medborgare om byggprojektet och om hur det påverkar invånarna. Vi har också i uppdrag lugna oroade invånare och förmedla en positiv bild av Flottsunds-projektet. Man vill också skapa förväntan på en vackrare närmiljö runt Flottsund.

INSIKT:

Istället för att fokusera på avstängningar, buller och svårigheter målade vi upp de förändringar som hela bygget skulle medföra i form av ett vackrare årum, uppfräschning av närområdet, bättre och säkrare överfart. Vi arbetade efter tesen: för varje hinder i processen skall vi lyfta visionerna och de positiva följderna lika mycket. Det viktigaste var att alla skulle känna sig säkra på att de visste vad som hände och när det hände.

LÖSNING:

Vi tog fram en konceptuell grund, ett nära tilltal och ett ”Flottsundsmanér” som skulle löpa under hela byggperioden.

Vi ville förmedla att vi bygger den ”lokala bron” med närheten till vatten, natur och grönska. Vi värnar det levande å-livet med fiske-, kanot- och solbryggor. Vi bygger gång- och cykelvägar utmed vattenlinjen. Vi sätter ljus i träden.
Projektets fick en egen hemsida som var nodet med daglig information om trafikläget men som dessutom visade hur fint Flottsunds-området skulle bli när allt var klart. En sms-tjänst sände dagligen rapport om överfartsläget. Vi ordnade informationsträffar och utskick till de boende och de arbetande i området. När köerna emellanåt blev långa mötte vi upp på plats med information och kö-frukt att mumsa på.

RESULTAT:

De farhågor som Uppsala kommun haft om oro och överklaganden uteblev – tack vare att närområdet fått svar på sina frågor, pendlare kände sig väl informerade och företagen oroade sig inte för framkomligheten. Invånare ringde(!) och skrev till kommunen och tackade för informativt och trevligt material. Det händer tydligen inte så ofta 🙂

Fler case

Redovisning att räkna med
JWK

Uppsala City:
Storstad möter småstad

Nytt varumärke tar form:
Bolevo

Stockholms-ikon får nytt liv:
VASAKRONAN

Sergelgatan återskapas
Vasakronan

Hållbar konst:
Vasakronan

Stiftelsen SKAPA:
Stipendier för uppfinnare

Kärlek uppåt väggarna
Tobiasregistret 30 år

Solvinkeln Fastigheter:
Varumärke och webb

Tobiasregistret:
Kampen för livet

Uppsala:
Staden som varumärke

Kärlekssvampen
Tobiasregistret

Rekryteringskampanj
Södersjukhuset

Siemens Security Products
Augmented Reality-kampanj

Tobias Registret:
det svenska registret för blodstamceller

Varumärkesarbete för
Fastighetsägarna Service