Tobiasregistret

Kampen för livet

För att lyckas med målet att på fem år fördubbla antalet givare i registret behöver Tobiasregistret öka kännedomen och få fler unga att registrera sig. Därför sökte vi efter kluster där unga hade ett starkt engagemang och en gemensam passion. För när det verkligen gäller liv eller död, kan just någons personliga engagemang vara det som gör skillnaden.

BAKGRUND:

Det finns ett starkt engagemang inom sportvärlden. Man stöttar varandra i laget och kämpar för att vinna, och supporterklubbarna ställer mangrant upp för sina lag. Men när det verkligen gäller – om någon behöver hjälp på allvar, då ställer man upp för varandra oavsett färg på tröjan. Och det märktes tydligt när hela hockey-Sverige engagerade sig för att få fler givare till Tobiasregistret i samband med att en spelare i hockeyfamiljen drabbats av en allvarlig blodsjukdom.

LÖSNING:

Därför skapade vi ”Kampen för livet”, en kamp mot leukemi och andra blodsjukdomar. Tanken är att sprida budskapet inom idrottsSverige att när det verkligen gäller spelar vi alla i samma lag. Tillsammans kan vi rädda fler liv.

Kampen började i SHL där lagen dedikerade varsin hemmamatch till Tobiasregistret. Spelarna satte sig in i hur Tobiasregistret fungerar, information delades på klubbsidorna och på arenan spelades det upp filmer om vikten att gå med i registret. Spelarna blev ambassadörer och sportpressen berättade om engagemanget.

RESULTAT:

Engagemanget och stödet från klubbar och spelare blev enormt. Spelarna la ut egna filmer på sociala medier och uppmanade sina supporters att gå med i Tobiasregistret. Sportkanaler och andra medier tog upp frågan på bästa sändningstid och supporters spred informationen till sina vänner. Målet var att få in 4000 nya i registret under perioden – resultatet översteg 10.000 nya registrerade givare. Sammanhållningen och kärleken var överväldigande.

Fler case

Redovisning att räkna med
JWK

Uppsala City:
Storstad möter småstad

Uppsala kommun
Flottsund förändras

Nytt varumärke tar form:
Bolevo

Stockholms-ikon får nytt liv:
VASAKRONAN

Sergelgatan återskapas
Vasakronan

Hållbar konst:
Vasakronan

Stiftelsen SKAPA:
Stipendier för uppfinnare

Kärlek uppåt väggarna
Tobiasregistret 30 år

Solvinkeln Fastigheter:
Varumärke och webb

Uppsala:
Staden som varumärke

Kärlekssvampen
Tobiasregistret

Rekryteringskampanj
Södersjukhuset

Siemens Security Products
Augmented Reality-kampanj

Tobias Registret:
det svenska registret för blodstamceller

Varumärkesarbete för
Fastighetsägarna Service