Tobiasregistret

Kärlek uppåt väggarna

Tobiasregistret är det Svenska registret för blodstamceller. I 30 år har de arbetat med att hitta donatorer som vill dela med sig av sina blodstamceller för att rädda livet på någon som lever med en livshotande blodsjukdom.

UPPDRAG:

Spider Stockholm får i uppdrag att ta fram en jubileumskampanj för Tobiasregistret 30 år. Syftet är att öka kännedomen om Tobiasregistret och få fler att bli givare av blodstamceller. Man behöver sprida vetskapen om att registret existerar, vad det är till för och hur enkelt det är att gå med.

LÖSNING:

I kampanjen ”Kärlek uppåt väggarna” hjälper vi Stockholm att sprida kärlek. Uppåt väggarna på ett av Hötorgshusen – och ut över hela staden. Det är ett interaktivt event där förbipasserande kan skicka kärleksmeddelanden till någon de tycker om. Med en QR-kod på gatan nedanför väljer man till vem man vill skicka kärlek, och vad man vill säga. En liten stund senare kommer meddelandet upp på Hötorgshusfasaden.
Kampanjen bygger vidare på det kommunikativa koncept som Spider Stockholm var med och tog fram åt Tobiasregistret 2016 – Sharing is caring.

Att dela med sig av sin kärlek är bland det finaste du kan göra för någon annan. Ibland kan det till och med rädda liv.
I samband med eventet tog Spider Stockholm fram en kampanjsida som uppmärksammar jubileet, berättar om Tobiasregistrets livsviktiga arbete under 30 år och sprider budskapet om hur just du kan göra skillnad.

RESULTAT:

Kärlekskampanjen vid Hötorget väckte stor uppmärksamhet. Över 500 personer var med och spred kärleksfulla budskap uppåt väggarna. Kampanjen delades friskt i sociala medier. 30-årsjubileet uppmärksammades också i nyhetsmedier exempelvis i TV4:s morgonsoffa och i Resumé.

Arbetsgrupp på Spider Stockholm:
Karin Leander, projektledare/strateg/AD
Emma Sandanam, copy
Sofia Sandell, formgivare/AD
Björn Dahlgren, 3D-animation/grafisk design

Fler case

Redovisning att räkna med
JWK

Uppsala City:
Storstad möter småstad

Uppsala kommun
Flottsund förändras

Nytt varumärke tar form:
Bolevo

Stockholms-ikon får nytt liv:
VASAKRONAN

Sergelgatan återskapas
Vasakronan

Hållbar konst:
Vasakronan

Stiftelsen SKAPA:
Stipendier för uppfinnare

Solvinkeln Fastigheter:
Varumärke och webb

Tobiasregistret:
Kampen för livet

Uppsala:
Staden som varumärke

Kärlekssvampen
Tobiasregistret

Rekryteringskampanj
Södersjukhuset

Siemens Security Products
Augmented Reality-kampanj

Tobias Registret:
det svenska registret för blodstamceller

Varumärkesarbete för
Fastighetsägarna Service