Tobiasregistret är det svenska registret för blodstamceller. Spider Stockholms samarbete har genom åren omfattat allt från grundläggande varumärkesarbete, kommunikationsplattform, ny logotyp, och huvudbudskap såväl som ett övergripande kommunikationskoncept. Och en rad kampanjer…
UPPDRAG:
Tobiasregistret är relativt okänt. För att lyckas med målet att fördubbla antalet givare i registret på fem år måste vi först öka kännedomen. Uppdraget var därför att öka kännedomen bland unga, främst i Stockholm. Profilen och tonaliteten behövde också en rejäl ansiktslyftning.
LÖSNING:
Kärlekskampanjen ”Sharing is caring” – att lova bort en liten del av sig själv kan rädda livet på en medmänniska.
Under två veckor i maj fylldes T-banan och gaturummet med kärleksbudskap. Stureplansvampen förvandlades till en gigantisk kärlekssvamp med närmare tusen kärleksmobiler. Samtidigt rullade kampanjen på den digitala fasaden vid Stureplan och på digitala skärmar i gaturummet. Kampanjen backades upp med infofilmer på Facebook, Instagram och på Tobiasregistrets sajt.
Medierna uppvaktades med berättelser från människor som fått blodstamceller och blivit hjälpta samt människor som donerat celler och räddat ett liv. Kampanjen avslutades med ett samarbete med nattklubben ”Natten” där alla gäster fick med sig ett kärleksbudskap och en ros på sin vandring hem på småtimmarna.
RESULTAT:
Kärlekskampanjen delades friskt på sociala medier. Filmen om Tobiasregistret visades en kvarts miljon gånger på Facebook under perioden och fick flera tusen återkopplingar och delningar. Kampanjen uppmärksammades också i TV4:s morgonsoffa, Sveriges Radio och med ett längre reportage i ExpressenTV. Dessutom 9500 nya anmälningar i registret – på 14 dagar!